Please use this identifier to cite or link to this item:
http://umt-ir.umt.edu.my:8080/handle/123456789/3197
Title: | Kaedah tolak-tarik dengan analisis temporal untuk meningkatkan pembelajaran aktif dalam e-pembelajaran |
Authors: | Mohd Hafriz Nural Azhan |
Keywords: | QA 274.6 .M6 2013 Mohd Hafriz Nural Azhan Tesis PPIMG 2013 Learning -- Mathematical models Learning models (Stochastic processes) |
Issue Date: | Oct-2013 |
Publisher: | Terengganu: Universiti Malaysia Terengganu |
Abstract: | Pembelajaran adalah satu proses yang melibatkan pemerolehan dan pengubahsuaian pengetahuan, kemahiran, strategi, kepercayaan, sikap dan tingkah laku. ia juga melibatkan unsur-unsur kognitif, linguistik, motor dan kemahiran sosial yang boleh dilaksanakan dalam pelbagai bentuk. Pembelajaran aktif merujuk kepada teknik pengajaran dan pembelajaran yang mana pelajar akan diberi tanggungjawab dalam pembelajaran. Dalam e-Pembelajaran, pengajaran dan pembelajaran dilakukan dengan menggunakan komputer. Untuk menyokong usaha ini, Sistem Pengurusan Pembelajaran (SPP) membantu pensyarah untuk menguruskan kelas maya mereka dengan lebih baik. Walau bagaimanapun, satu masalah yang ada dalam sistem ini ialah kurangnya penglibatan aktif sama ada dari pelajar atau pensyarah. Ini dikenali sebagai sindrom peti sejuk. Pelajar hanya menggunakan SPP ini di permulaan dan pada akhir semester. |
URI: | http://hdl.handle.net/123456789/3197 |
Appears in Collections: | Pusat Pengajian Informatik dan Matematik Gunaan |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
tesis QA 274.6 .M6 2013 Abstract.pdf | 5.77 MB | Adobe PDF | View/Open | |
tesis QA 274.6 .M6 2013 FullText.pdf Restricted Access | 103.93 MB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
Items in UMT-IR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.