Please use this identifier to cite or link to this item: http://umt-ir.umt.edu.my:8080/handle/123456789/9533
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorFaraidayu Mohd Fadzil-
dc.date.accessioned2018-07-26T03:33:28Z-
dc.date.available2018-07-26T03:33:28Z-
dc.date.issued2008-
dc.identifier.urihttp://umt-ir.umt.edu.my:8080/xmlui/handle/123456789/9533-
dc.description.abstractKajian ini bertujuan untuk menganalisis penentu-penentu pembentukan modal insan dan sumbangannya terhadap pertumbuhan ekonomi negara. Kajian ini memberi fokus kepada kesan perbelanjaan pendidikan kepada pembangunan modal insan dan pertumbuhan ekonomi. Terdapat empat pembolehubah bebas yang dikenalpasti bagi meningkatkan pembangunan modal insan iaitu perbelanjaan mengurus bagi pendidikan dan latihan, perbelanjaan pembangunan bagi pendidikan dan latihan, jumlah guna tenaga serta jumlah populasi. Pertumbuhan ekonomi negara pula dipilih sebagai pembolehubah bersandar. Analisis model regresi berbilang dan analisis korelasi telah digunakan sebagai metodologi dalam menghasilkan output. Hasil kajian telah menunjukkan bahawa kesemua pembolehubah bebas mempunyai hubungan signifikan dengan pembolehubah bersandar. lni membuktikan bahawa penentu-penentu kepada pembangunan modal insan ini banyak memberi sumbangan terhadap ekonomi negara. Dengan ini, pihak kerajaan haruslah memandang serius terhadap perancangan yang akan dilakukan bagi meningkatkan pembangunan modal insan negara.en_US
dc.publisherUniversiti Malaysia Terengganuen_US
dc.subjectFaraidayu Mohd Fadzilen_US
dc.subjectLP 15 FPE 2 2008en_US
dc.titleAnalisis pembentukan modal insan terhadap pertumbuhan ekonomi negaraen_US
dc.typeWorking Paperen_US
Appears in Collections:Fakulti Pengurusan Ekonomi

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
LP 15 FPE 2 2008 Abstract.pdf565.4 kBAdobe PDFView/Open
LP 15 FPE 2 2008 Full text.pdf
  Restricted Access
4.04 MBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in UMT-IR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.