DSpace Repository

Kecekapan perkhidmatan kesihatan di Malaysia

Show simple item record

dc.contributor.author Guan Ngah Mei
dc.date.accessioned 2018-11-18T04:47:45Z
dc.date.available 2018-11-18T04:47:45Z
dc.date.issued 2011
dc.identifier.uri http://umt-ir.umt.edu.my:8080/xmlui/handle/123456789/10041
dc.description.abstract Masyarakat yang sihat merupakan aset dan penyumbang kepada pembangunan negara dinamik lagi produktif. Perkhidmatan kesihatan yang mesra dan cekap menjadi perkara utama yang menjadi keutamaan kerajaan bagi memastikan masyarakat menerima perkhidmatan dan rawatan yang sewajamya. Kecekapan sesebuah hospital turut menjadi matlamat utama dalam pembangunan kesihatan Malaysia. Sehubungan dengan itu, kajian ini dilaksanakan bagi menganalisi kecekapan hospital-hospital dalam pembangunan kesihatan di Malaysia. Bagi membuktikan objektif yang dirangka, pengkaji akan menggunakan Data Envelopment Analysis (DEA) untuk mengkaji tahap kecekapan hospital. Pembolehubah input yang digunakan adalah bilangan katil, bilangan doktor, dan bilangan jururawat manakala pembolehubah output yang digunakan adalah bilangan pesakit keluar hospital. Dapatan kajian menunjukkan secara keseluruhannya, hospital di Malaysia telah mencapai tahap kecekapan sepanjang tempoh kajian. Walaubagaimana pun, bagi memastikan kecekapan yang dicapai mencapai kecekapan optimum, kerajaan sewajamya meningkatkan bilangan kakitangan di sektor kesihatan seterusnya mengurangkan beban kerja di kalangan kakitangan. en_US
dc.language.iso other en_US
dc.publisher Universiti Malaysia Terengganu en_US
dc.subject Guan Ngah Mei en_US
dc.subject LP 10 FPE 1 2011 en_US
dc.title Kecekapan perkhidmatan kesihatan di Malaysia en_US
dc.type Working Paper en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account