DSpace Repository

Analisis kepuasan pelanggan terhadap kualiti perkhidmatan pajak gadai dalam sistem perbankan Islam berbanding koperasi : kajian kes, Kelantan

Show simple item record

dc.contributor.author Nuraliza Awang
dc.date.accessioned 2019-01-01T04:21:45Z
dc.date.available 2019-01-01T04:21:45Z
dc.date.issued 2010
dc.identifier.uri http://umt-ir.umt.edu.my:8080/xmlui/handle/123456789/11095
dc.description.abstract Pajak gadai merupakan salah satu cara untuk memperoleh pembiayaan dengan mudah tanpa kekangan atau syarat kewangan yang ketat. Pada masa kini, pajak gadai Islam begitu mendominasi pasaran di pantai timur meliputi perkhidmatan yang ditawarkan oleh Perbankan Islam mahupun oleh Koperasi. Ini membolehkan pelanggan membuat pilihan untuk memilih pembekal perkhidmatan yang terbaik untuk mendapatkan wang tunai dengan lebih cepat dan mudah berbanding dengan membuat pinjaman dari bank komersial atau syarikat kewangan. Oleh yang demikian, kajian ini dijalankan bagi menganalisis tahap kepuasan pelanggan terhadap kualiti perkhidmatan pajak gadai yang ditawarkan oleh Perbankan Islam dan Koperasi di negeri Kelantan dengan menggunakan Model SERVQUAL (Services Quality). Bagi membuktikan tahap kepuasan pelanggan ini, pengkaji menggunakan tiga analisis ekonometrik iaitu Analisis Deskriptif, Analisis Regrasi dan Analisis Kolerasi untuk menunjukkan kesahan signifikan model yang digunakan serta menerangkan hubungan di antara kepuasan pelanggan dan kualiti perkhidmatan. Dapatan kajian menunjukkan, dimensi empati dan responsif mempunyai pengaruh dalam mempengaruhi tahap kepuasan pelanggan di Perbankan Islam manakala dimensi jaminan, kebolehpercayaan dan empati mempunyai pengaruh dalam mempengaruhi tahap kepuasan pelanggan di Koperasi. Kesimpulannya, dapatan menunjukkan pelanggan di Koperasi lebih berpuas hati dengan tahap kepuasan kualiti perkhidmatan yang ditawarkan berbanding kualiti tahap kualiti perkhidmatan yang ditawarkan oleh Perbankan. en_US
dc.language.iso other en_US
dc.publisher Terengganu: Universiti Malaysia Terengganu en_US
dc.subject Ar Rahnu en_US
dc.subject Kepuasan pelanggan en_US
dc.subject Kualiti perkhidmatan en_US
dc.title Analisis kepuasan pelanggan terhadap kualiti perkhidmatan pajak gadai dalam sistem perbankan Islam berbanding koperasi : kajian kes, Kelantan en_US
dc.type Working Paper en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account