Abstract:
Kajian kualitatif ini bertujuan melihat pengalaman kaunseling dalam kalangan pelajar
ponteng. Pengalaman kaunseling pelajar ponteng membolehkan pengkaji
mengetahui kesan sebenar kaunseling kepada pelajar yang pernah terlibat dengan
ponteng. Seramai 10 orang yang terdiri daripada pelajar ponteng terlibat dalam
kajian ini. Peserta kajian ini juga adalah terdiri daripada pelajar yang sedang
menjalani sesi kaunseling secara berterusan. Kaedah yang digunakan bagi
pemilihan peserta kajian dalam populasi adalah kaedah persampelan bertujuan
(purposive sampling). Data dikumpulkan melalui siri temu bual bersama peserta
kajian, pemerhatian tidak turut serta, dan juga penulisan diari. Sebelum pengkaji
mengambil data sebenar temu bual awal terlebih dahulu dilakukan untuk melihat
kesesuaian soalan kajian berdasarkan objektif kajian. Selepas itu, temu bual
sebenar dilakukan. Data dikumpul menggunakan tiga kaedah untuk memastikan
keselarasan jawapan daripada peserta kajian, kajian ini juga menggunakan
pemerhatian tidak turut serta dan juga penulisan diari sebanyak dua kali setelah
peserta kajian melalui sesi kaunseling. Pemerhatian dilakukan bagi melihat tingkah
laku peserta kajian selepas menghadiri sesi kaunseling. Dapatan kajian
menunjukkan bahawa latar belakang peserta kajian yang terlibat adalah menjurus
kepada pengalaman tingkah laku ponteng dalam kalangan peserta kajian.