Abstract:
Kajian ini bertujuan untuk mengetahui hubungan di antara gaya pembelajaran model Honey
dan Mumford (1992) dengan pencapaian akademik dalam kalangan pelajar. Selain daripada
itu, kajian ini juga untuk mengenal pasti gaya pembelajaran yang diberi keutamaan oleh
pelajar di samping mengetahui perbezaan gaya pembelajaran antara pelajar aliran sains
dengan aliran kemanusiaan, gaya pembelajaran mengikut jantina dan tempat tinggal serta
hubungan pencapaian GPA bagi lima subjek teras dengan faktor demografi. Kajian ini
melibatkan 256 responden yang terdiri daripada pelajar-pelajar tingkatan enam daripada 12
buah sekolah menengah dalam Daerah Kuala Terengganu. Kajian ini menggunakan soal
selidik yang mengandungi soalan berkaitan demografik dan 80 item daripada soal selidik
Gaya Pembelajaran Honey and Mumford (1992). Kajian rintis telah dijalankan ke atas 30
orang pelajar bagi menentukan kebolehpercayaan soal selidik. Nilai Alpha Cronbach bagi
item soal selidik ialah 0.953. Ujian Korelasi Pearson digunakan untuk menganalisis
hubungan gaya pembelajaran dengan pencapaian pelajar. Ujian-t sampel bebas digunakan
untuk mengenalpasti perbezaan gaya pembelajaran dengan pemboleh ubah yang telah
ditetapkan manakala ujian Regresi Pelbagai digunakan untuk mengenalpasti sumbangan gaya
pembelajaran terhadap lima mata pelajaran teras. Hasil kajian mendapati gaya pembelajaran
yang menjadi amalan pelajar ialah Reflektor diikuti oleh Teoris, Pragmatis dan akhir sekali
Aktivis. Ujian Korelasi Pearson menunjukkan tidak ada hubungan yang signifikan di antara
gaya pembelajaran dengan pencapaian akademik kecuali hubungan yang lemah dengan gaya
pembelajaran Reflektor (r=0.36, p=0.00). Keputusan ujian t juga menunjukkan tidak ada
perbezaan yang signifikan di antara gaya belajar dengan faktor tempat tinggal. Bagi faktor
jantina, terdapat perbezaan yang signifikan antara gaya pembelajaran Reflektor dan Teoris,
manakala bagi faktor aliran, terdapat perbezaan yang signifikan bagi gaya pembelajaran
Teoris. Dapatan ujian Regresi Pelbagai juga menunjukkan gaya pembelajaran tidak memberi
sumbangan yang besar terhadap pencapaian GPA bagi mata pelajaran teras (hanya sedikit
sumbangan oleh gaya pembelajaran teoris dan reflektor terhadap pencapaian bahasa Ingeris
dan Matematik). Implikasi daripada kajian ini menunjukkan gaya pembelajaran model
Honey dan Mumford (1992) bukanlah faktor utama yang menyumbang kepada
kecemerlangan akademik pelajar.