dc.contributor.author |
Mohamad Yusof Endut |
|
dc.date.accessioned |
2017-03-26T07:40:54Z |
|
dc.date.available |
2017-03-26T07:40:54Z |
|
dc.date.issued |
2013-08 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/123456789/4988 |
|
dc.description.abstract |
Kemerosotan bilangan pelajar yang mengambil mata pelajaran sains dan matematik
di peringkat sekolah telah sampai ke tahap sangat kritikal. Masalah berkenaan
berlaku disebabkan persepsi negatif pelajar terhadap mata pelajaran sains dan
matematik sejak mereka masih di bangku sekolah rendah lagi. Kajian ini dijalankan
untuk menentukan faktor utama yang mempengaruhi sikap pelajar terhadap
matematik. Penumpuan diberikan terhadap empat domain iaitu pelajar, guru, bahasa
dan rakan sebaya. Data diperolehi melalui edaran borang soal selidik kepada sampel
kajian berdasarkan model Fennema dan Sherman (1986) dan pengukuran sikap
berdasarkan skala Likert. Sampel kajian terdiri daripada 568 orang pelajar tingkatan 4
dan 5 daripada 18 buah sekolah di daerah Dungun, Terengganu. Data dianalisis
menggunakan SPSS versi 19 dan Model Persamaan Berstruktur (MPB) melalui
perisian AMOS versi 4. |
en_US |
dc.language.iso |
other |
en_US |
dc.publisher |
Terengganu: Universiti Malaysia Terengganu |
en_US |
dc.subject |
QA 11 .M6 2013 |
en_US |
dc.subject |
Mohamad Yusof Endut |
en_US |
dc.subject |
Tesis FST 2013 |
en_US |
dc.subject |
Mathematics -- Study and teaching |
en_US |
dc.title |
Pemodelan sikap pelajar terhadap matematik menggunakan analisis faktor dan model persamaan berstruktur |
en_US |
dc.type |
Thesis |
en_US |