| dc.contributor.author | Mohamad Yusof Endut | |
| dc.date.accessioned | 2017-03-26T07:40:54Z | |
| dc.date.available | 2017-03-26T07:40:54Z | |
| dc.date.issued | 2013-08 | |
| dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/123456789/4988 | |
| dc.description.abstract | Kemerosotan bilangan pelajar yang mengambil mata pelajaran sains dan matematik di peringkat sekolah telah sampai ke tahap sangat kritikal. Masalah berkenaan berlaku disebabkan persepsi negatif pelajar terhadap mata pelajaran sains dan matematik sejak mereka masih di bangku sekolah rendah lagi. Kajian ini dijalankan untuk menentukan faktor utama yang mempengaruhi sikap pelajar terhadap matematik. Penumpuan diberikan terhadap empat domain iaitu pelajar, guru, bahasa dan rakan sebaya. Data diperolehi melalui edaran borang soal selidik kepada sampel kajian berdasarkan model Fennema dan Sherman (1986) dan pengukuran sikap berdasarkan skala Likert. Sampel kajian terdiri daripada 568 orang pelajar tingkatan 4 dan 5 daripada 18 buah sekolah di daerah Dungun, Terengganu. Data dianalisis menggunakan SPSS versi 19 dan Model Persamaan Berstruktur (MPB) melalui perisian AMOS versi 4. | en_US |
| dc.language.iso | other | en_US |
| dc.publisher | Terengganu: Universiti Malaysia Terengganu | en_US |
| dc.subject | QA 11 .M6 2013 | en_US |
| dc.subject | Mohamad Yusof Endut | en_US |
| dc.subject | Tesis FST 2013 | en_US |
| dc.subject | Mathematics -- Study and teaching | en_US |
| dc.title | Pemodelan sikap pelajar terhadap matematik menggunakan analisis faktor dan model persamaan berstruktur | en_US |
| dc.type | Thesis | en_US |