DSpace Repository

Pemodelan sikap pelajar terhadap matematik menggunakan analisis faktor dan model persamaan berstruktur

Show simple item record

dc.contributor.author Mohamad Yusof Endut
dc.date.accessioned 2017-03-26T07:40:54Z
dc.date.available 2017-03-26T07:40:54Z
dc.date.issued 2013-08
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/123456789/4988
dc.description.abstract Kemerosotan bilangan pelajar yang mengambil mata pelajaran sains dan matematik di peringkat sekolah telah sampai ke tahap sangat kritikal. Masalah berkenaan berlaku disebabkan persepsi negatif pelajar terhadap mata pelajaran sains dan matematik sejak mereka masih di bangku sekolah rendah lagi. Kajian ini dijalankan untuk menentukan faktor utama yang mempengaruhi sikap pelajar terhadap matematik. Penumpuan diberikan terhadap empat domain iaitu pelajar, guru, bahasa dan rakan sebaya. Data diperolehi melalui edaran borang soal selidik kepada sampel kajian berdasarkan model Fennema dan Sherman (1986) dan pengukuran sikap berdasarkan skala Likert. Sampel kajian terdiri daripada 568 orang pelajar tingkatan 4 dan 5 daripada 18 buah sekolah di daerah Dungun, Terengganu. Data dianalisis menggunakan SPSS versi 19 dan Model Persamaan Berstruktur (MPB) melalui perisian AMOS versi 4. en_US
dc.language.iso other en_US
dc.publisher Terengganu: Universiti Malaysia Terengganu en_US
dc.subject QA 11 .M6 2013 en_US
dc.subject Mohamad Yusof Endut en_US
dc.subject Tesis FST 2013 en_US
dc.subject Mathematics -- Study and teaching en_US
dc.title Pemodelan sikap pelajar terhadap matematik menggunakan analisis faktor dan model persamaan berstruktur en_US
dc.type Thesis en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account