dc.description.abstract |
Amalan lean biasanya mempunyai perkaitan positif dengan prestasi organisasi terutamanya yang berteraskan perniagaan dalam sektor pembuatan. Walaupun amalan lean secara umumnya merupakan strategi pengurusan yang berjaya bagi organisasi bersaiz besar namun peranannya dalam Perusahaan Kecil dan Sederhana (PKS) masih dianggap kontroversi. Didapati hanya terdapat sedikit kajian empirikal yang menyokong pelaksanaan amalan lean di dalam PKS. Kajian ini dijalankan bertujuan untuk mengkaji hubungan antara sepuluh dimensi amalan lean iaitu maklum balas pembekal, penghantaran JIT oleh pembekal, pembangunan pembekal, sistem Tarik, aliran kerja berterusan, pengurangan masa persediaan, Kawalan Proses Statistik (SPC), Penyelenggaraan Produktif Menyeluruh (TPM), penglibatan pekerja, penglibatan pelanggan dan prestasi perniagaan bagi Perusahaan Kecil dan Sederhana (PKS) di Malaysia. |
en_US |