DSpace Repository

Hubungan gaya asuhan dan konsep kendiri terhadap pencapaian akademik pelajar sarjana muda kaunseling Universiti Malaysia Terengganu

Show simple item record

dc.contributor.author Farah Aini Azmi
dc.date.accessioned 2018-05-21T08:40:11Z
dc.date.available 2018-05-21T08:40:11Z
dc.date.issued 2009
dc.identifier.uri http://umt-ir.umt.edu.my:8080/xmlui/handle/123456789/8986
dc.description.abstract Kajian ini bertujuan unluk mcngkaji hubungan gaya asuhan ibubapa dan konsep kendiri terhadap pencapaian akademik pelajar Sarjana Muda Kaunseling Universiti Malaysia Tcrengganu (UMT). Kajian ini meliputi tiga pembolehubah yang meliputi gaya asuhan, konsep kendiri dan pencapaian akademik. Seramai 144 orang pelajar Sarjana Muda Kaunscling UMT yang terdiri daripada pelajar tahun l, 2 dan 3 sesi semester Disember 2008/2009 telah terlibat sebagai responden dalam kajian ini. lnstrumen kajian ini terbahagi kcpada tiga bahagian iaitu bahagian A yang mengandungi maklumat pencapaian akademik pelajar, bahagian B menggunakan soal selidik Parental Authority Questionaire (PAQ) (revised) untuk melihat gaya asuhan ibubapa dan bahagian C mcnggunakan soal selidik Tennessee Self-Concept Scale (TSCS) (revised) untuk melihat tahap konsep kendiri responden. Kaedah statistik deskriptif digunakan dalam kajian ini ialah peratusan dan kekerapan. Manakala ujian Korelasi Pearson dan Korelasi Pelbagai digunakan untuk statistik inferensi. Keputusan kajian menunjuk:kan terdapat hubungan yang signifikan antara gaya asuhan dan konsep kendiri pelajar. en_US
dc.language.iso other en_US
dc.publisher Terengganu: Universiti Malaysia Terengganu en_US
dc.subject LP 4 FPE 1 2009 en_US
dc.subject Farah Aini Azmi en_US
dc.title Hubungan gaya asuhan dan konsep kendiri terhadap pencapaian akademik pelajar sarjana muda kaunseling Universiti Malaysia Terengganu en_US
dc.type Working Paper en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account