| dc.description.abstract |
Kajian ini mengkaji hubungan antara gaya pembelajaran pelajar dengan personaliti pelajar. Kajian ini melibatkan seramai 144 orang responden yang terdiri daripada pelajar Sarjana Muda Kaunseling di Universiti Malaysia Terengganu. Statistik deskriptif iaitu peratusan, min dan sisihan piawai digunakan untuk analisis deskriptif. Manakala statistik inferensi iaitu analisis Korelasi Pearson, digunakan untuk menunjukkan hubungan pembolehubah gaya pembelajaran pelajar dengan personalit' . Kajian ini menggunakan instrumen soal selidik Indexs of Learning Style oleh Felder dan Silverman (1991) bagi mengukur empat kategori gaya pembelajaran dan soal selidik Junior Eysenck Personality Inventory (1956) bagi mengukur personaliti pelajar.
Empat kategori gaya pembelajaran lch Model Felder dan Silverman (1991) adalah kategori pemprosesan, persepsi, input format dan pemahaman. Dua dimensi personaliti pula ialah Ekstroversi dan Neurotisme Nilai pekali Alpha Cronbach untuk kajian ini adalah 0.89. |
en_US |