DSpace Repository

Hubungan gaya pembelajaran dengan personaliti diri di kalangan pelajar sarjana muda kaunseling di Universiti Malaysia Terengganu

Show simple item record

dc.contributor.author Nur Amalyna Radzali
dc.date.accessioned 2018-05-22T04:39:55Z
dc.date.available 2018-05-22T04:39:55Z
dc.date.issued 2009
dc.identifier.uri http://umt-ir.umt.edu.my:8080/xmlui/handle/123456789/9015
dc.description.abstract Kajian ini mengkaji hubungan antara gaya pembelajaran pelajar dengan personaliti pelajar. Kajian ini melibatkan seramai 144 orang responden yang terdiri daripada pelajar Sarjana Muda Kaunseling di Universiti Malaysia Terengganu. Statistik deskriptif iaitu peratusan, min dan sisihan piawai digunakan untuk analisis deskriptif. Manakala statistik inferensi iaitu analisis Korelasi Pearson, digunakan untuk menunjukkan hubungan pembolehubah gaya pembelajaran pelajar dengan personalit' . Kajian ini menggunakan instrumen soal selidik Indexs of Learning Style oleh Felder dan Silverman (1991) bagi mengukur empat kategori gaya pembelajaran dan soal selidik Junior Eysenck Personality Inventory (1956) bagi mengukur personaliti pelajar. Empat kategori gaya pembelajaran lch Model Felder dan Silverman (1991) adalah kategori pemprosesan, persepsi, input format dan pemahaman. Dua dimensi personaliti pula ialah Ekstroversi dan Neurotisme Nilai pekali Alpha Cronbach untuk kajian ini adalah 0.89. en_US
dc.language.iso other en_US
dc.publisher Universiti Malaysia Terengganu (UMT) en_US
dc.subject LP 13 FPE 1 2009 en_US
dc.subject Nur Amalyna Radzali en_US
dc.title Hubungan gaya pembelajaran dengan personaliti diri di kalangan pelajar sarjana muda kaunseling di Universiti Malaysia Terengganu en_US
dc.type Other en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account