Abstract:
Kajian ini adalah bertujuan untuk mengkaji hubungan antara gaya asuhan ibubapa dengan pencapaian akademik pelajar tingkatan enam. Seramai 86 orang sampel dari Sekolah Menengah Kebangsaan Nastrudin Shah, Besut yang terlibat. Gaya asuhan ibubapa dalam kalangan sampel diukur dengan menggunakan Parental Authority Questionnatre (PAQJ. Manakala pencapaian akademik dalam kalangan sampel adalah diambil berdasarkan kepada keputusan peperiksaan pertengahan tahun. Nilai kebolehpercayaan bagi Parental Authority Questionnaire (PAQJ ialah .775. Analisis Korelasi Pearson telah digunakan untuk menentukan kewujudan hubungan antara gaya asuhan ibubapa dengan pencapaian akademik pelajar. Selain itu, pengkaji juga turut menggunakan analists Ujian-t Bebas bagi menentukan perbezaan gaya asuhan ibubapa dalarn kalangan pelajar berdasarkan jantina serta mengenalpasti perbezaan pencapaian akademik dalam kalangan pelajar berdasarkan jantina Hasil kajian menunjukkan bahawa gaya asuhan ibubapa yang paling dominan diterima oleh pelajar ialah Permisif dan tahap pencapaian akademik pelajar adalah kebanyakkan bertnya berada pada tahap gaga!. Hasil kajian juga menunjukkan bahawa tidak terdapat hubungan yang signifikan gaya asuhan ibubapa dengan pencapaian akademik pelajar.