DSpace Repository

Persepsi pelanggan terhadap kualiti perkhidmatan kantin sekolah menengah di daerah Kuala Terengganu

Show simple item record

dc.contributor.author Nor Azlina Alias
dc.date.accessioned 2018-07-26T02:52:14Z
dc.date.available 2018-07-26T02:52:14Z
dc.date.issued 2008
dc.identifier.uri http://umt-ir.umt.edu.my:8080/xmlui/handle/123456789/9487
dc.description.abstract Kajian ini dijalankan untuk mengetahui tahap persepsi terhadap kualiti perkhidmatan tiga kumpulan pelanggan kantin sekolah menengah; iaitu pelajar, guru dan kakitangan sekolah. Seramai 358 pelajar, 61 guru dan 24 kakitangan sekolah daripada IO buah sekolah menengah di daerah Kuala Terengganu telah telibat dalam kajian ini. Kajian yang berbentuk deskriptif ini menggunakan teknik persampelan mudah. Borang soal selidik digunakan sebagai instrumen untuk memperolehi maklumat latar belakang serta mengenalpasti faktor-faktor yang mempengaruhi persepsi pelanggan dan tahap kepuasan terhadap kualiti perkhidmatan serta kualiti produk di kantin sekolah. Analisis statistik yang digunakan ialah analisis deskriptif d,111 inferensi. Hasil daripada analisis yang dijalankan bagi mengetahui tahap persepsi pelbagai kumpulan pelanggan berdasarkan tiga faktor pembentuk persepsi iaitu foktor imej, faktor tizikal dan faktor psikologikal. Nilai skor min menunjukkan bahawa kantin sekolah kurang mempengaruhi atau kurang memberikan persepsi positif di kalangan pelajar (3.45). Waiau bagaimanapun, nilai skor min bagi guru (3.56) dan kakitangan sekolah (3.55) mencadangkan bahawa kantin sekolah mempunyai pengaruh atau mendapat persepsi positif di kalangan mereka. Analisis bagi menentukan faktor pembentuk persepsi yang paling positif terhadap ketiga-tiga kumpulan pdanggan telah dilakukan. Faktor psikologikal (3.84) merupakan faktor pembentuk persepsi utama di kalangan pelajar. Manakala, faktor imej merupakan faktor pembentuk persepsi utama di kalangan guru (3.70) dan kakitangan sekolah (3.76). Waiau bagaimanapun, keputusan yang diperolehi bagi mengetahui faktor pembentuk persepsi keseluruhan kumpulan pelanggan ialah faktor psikologikal dengan nilai skor min sebanyak 3.69. Keputusan daripada ujian tbebas menunjukkan terdapat perbezaan yang signitikan (p<0.05) terhadap perkhidrnatan kantin sekolah di daerah Kuala T erengganu antara respond en pelajar dengan guru. en_US
dc.language.iso other en_US
dc.publisher Terengganu: Universiti Malaysia Terengganu en_US
dc.subject LP 17 FASM 2 2008 en_US
dc.subject Nor Azlina Alias en_US
dc.title Persepsi pelanggan terhadap kualiti perkhidmatan kantin sekolah menengah di daerah Kuala Terengganu en_US
dc.type Working Paper en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account