Abstract:
Kajian ini dilakukan untuk melihat faktor-faktor dalam pemilihan premis perkhidmatan
makanan di kalangan pelancong tempatan di Kelantan. Seramai 300 orang responden
telah dipilih sebagai sampel. Responden telah dipilih daripada lima buah lokasi
persampelan iaitu di stesen bas, stesen teksi, stesen keretapi, lapangan kapalterbang dan
stesen minyak bertempat di dua buah lokasi kajian iaitu di Kota Bharu dan Rantau
Panjang. Kajian ini berbentuk diskriptif dan teknik persampelan bertujuan dan
persampelan mudah digunakan. Instrumen kajian adalah berbentuk borang soal selidik
yang digunakan untuk mendapatkan data demografi responden, jenis pemilihan premis
perkhidmatan makanan, jenis makanan yang dipilih dan faktor-faktor yang diambil kira di
dalam pemilihan premis perkhidmatan makanan. Analisis statistik yang digunakan adalah
analisis diskriptif dan analisis inferensi. Hasil kajian menunjukkan kebanyakkan
responden adalah golongan lelaki (53.7%), berumur 20 hingga 29 tahun (48%), berstatus
bujang (50.3%), status ijazah merupakan kelayakan akademik tertinggi (31.3%), pekerja
sektor awam (45.7%), bermastautin di Kuala Lumpur (24%), majoriti melancong dengan
tujuan bercuti (56.3%), kategori perjalanan adalah bersama keluarga (51.7%), pendapatan
antara RM I 00 I hingga RM2000 (24.3%) dan menggunakan pengangkutan kereta
(53.7%). Hasil analisis kajian juga menunjukkan pemilihan premis perkhidmatan
makanan yang menjadi keutamaan responden adalah restoran makanan segera (36%).
Bagi keseluruhan masakan, responden lebih cenderung memilih jenis masakan Melayu
Kelantan (39.7%) dimana jenis !auk utama berprotein tinggi yang menjadi pilihan oleh
pelancong tempatan di Kelantan adalah !auk utama berasaskan ayam (46.3%). Manakala
yang menariknya bagi pilihan kuih muih mereka lebih cenderung memilih kuih muih
seperti murtabak, popiah, karipap dan sebagainya yang bukan daripada kategori masakan
Kelantan (29.7%). Kajian ini turut memfokuskan kepada faktor-faktor dalam pemilihan
premis perkhimatan makanan iaitu faktor perkhidmatan/produk, promosi, harga, lokasi
dan persekitaran sosiobudaya. Hasil kajian menunjukkan bahawa faktor harga merupakan
faktor yang paling mempengaruhi terhadap pemilihan premis perkhidmatan makanan
(skor min=3.99).