DSpace Repository

Hubungan antara gaya asuhan ibu bapa dengan tahap pencapaian akademik pelajar tingkatan empat

Show simple item record

dc.contributor.author Yanti Amir
dc.contributor.author LP 12 FPE 1 2008
dc.date.accessioned 2018-07-26T03:37:55Z
dc.date.available 2018-07-26T03:37:55Z
dc.date.issued 2008
dc.identifier.uri http://umt-ir.umt.edu.my:8080/xmlui/handle/123456789/9559
dc.description.abstract Kajian ini bertujuan untuk mengkaji hubungan antara gaya asuhan ibu bapa dengan tahap pencapaian akademik. Kajian ini meliputi tiga dimensi gaya asuhan ibu bapa iaitu gaya asuhan autoritatif, gaya asuhan permisif dan gaya asuhan authoritarian. Selain daripada itu, pengkaji turut meninjau perbezaan pembolehubah tersebut berdasarkan jantina. Seramai 156 orang pelajar tingkatan empat Sekolah Menengah Kebangsaan Kabong Sarawak telah dijadikan sebagai responden kajian. Instrumen kajian terbahagi kepada dua bahagian iaitu bahagian pertama meliputi jantina dan pencapaian akademik pelajar. Bahagian kedua pula ialah soal selidik "Parental Authority Questionnaire" (PAQ)" . Soal selidik ini di ambil dari kajian Kuan Siew Ling (2004). Kaedah statistik deskriptif yang digunakan dalam kajian ini ialah peratusan dan kekerapan. Manakala ujian Korelasi Pearson dan ujian-t digunakan untuk statistik inferensi. Keputusan kajian menunjukkan terdapat hubungan yang signifikan gaya asuhan autoritatif dengan tahap pencapaian akadernik pelajar. Manakala tidak terdapat hubungan yang sigifikan gaya asuhan autoritarian dan permisif dengan tahap pencapaian akademik pelajar. Dapatan kajian ini juga menunjukkan tidak terdapat perbezaan gaya asuhan ibu bapa permisif dan autoritarian yang signifikan antara pelajar lelaki dan perempuan. Namun terdapat perbezaan gaya asuhan ibu bapa autoritatif yang signifikan antara pelajar lelaki dan perempuan. Ini menunjukkan bahawa gaya asuhan ibu bapa antara faktor penting dalam mempengaruhi tahap pencapaian akademik pelajar. en_US
dc.publisher Universiti Malaysia Terengganu en_US
dc.subject Yanti Amir en_US
dc.subject LP 12 FPE 1 2008 en_US
dc.title Hubungan antara gaya asuhan ibu bapa dengan tahap pencapaian akademik pelajar tingkatan empat en_US
dc.type Working Paper en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account