DSpace Repository

Tahap kesedaran terhadap hak-hak klien dalam etika kaunseling di kalangan kaunselor pelatih

Show simple item record

dc.contributor.author Nurul Wahyuni Kerk Shiau Phin
dc.date.accessioned 2018-07-26T03:38:03Z
dc.date.available 2018-07-26T03:38:03Z
dc.date.issued 2008
dc.identifier.uri http://umt-ir.umt.edu.my:8080/xmlui/handle/123456789/9560
dc.description.abstract Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap kesedaran terhadap hak-hak klien dalam etika kaunseling di kalangan kaunselor pelatih Universiti Malaysia Terengganu. Empat aspek dalam etika kaunseling telah dikaji iaitu kerahsiaan, autonomi klien, keadilan melayan klien, dan kebajikan klien. Pendekatan teori yang digunakan ialah Model Taakulan Moral dan Etika (Model of Moral and Ethical Reasoning) yang diasaskan oleh Kitchener (1984) dan Beauchamp dan Childrenss (1989). Pemboleh ubah bersandar bagi kajian ini ialah tahap kesedaran. Manakala pemboleh ubah tidak bersandar ialah hak-hak klien dalam etika kaunseling yang melibatkan aspek kerahsiaan, autonomi klien, keadilan melayan klien dan kebajikan klien. Reka bentuk kajian yang digunakan merupakan reka bentuk kajian deskriptif. Kaedah kajian yang digunakan ialah kaedah kajian tinjauan dengan menggunakan lnstrumen Etika Kaunseling yang dibina oleh Ooi Hooi Imm (2000). Nilai alpha yang diperolehi bagi reliabiliti ialah .93. Responden kajian terdiri daripada pelajar tahun akhir Program Sarjana Muda Kaunseling iaitu seramai 70 orang. Persampelan bertujuan digunakan bagi mendapatkan responden kajian untuk dijadikan sebagai responden kajian. en_US
dc.language.iso other en_US
dc.publisher Universiti Malaysia Terengganu en_US
dc.subject Nurul Wahyuni Kerk Shiau Phin en_US
dc.subject LP 11 FPE 1 2008 en_US
dc.title Tahap kesedaran terhadap hak-hak klien dalam etika kaunseling di kalangan kaunselor pelatih en_US
dc.type Working Paper en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account