Abstract:
Fokus kajian projek ini adalah untuk menghasilkan satu kaedah nisbah kompromi
untuk membuat keputusan pelbagai atribut kabur berkumpulan. Kajian ini tertumpu
kepada pengiraan dan prosedur kaedah nisbah kompromi dan kaedah teknik
persembahan berperingkat dengan persamaan kepada penyelesaian unggul (TOPSIS).
Kaedah ini merupakan bahagian yang penting bagi menyokong dalam membuat
keputusan pelbagai atribut kabur berkumpulan. Dalam kajian ini, semua sifat-sifat
pemberat dan pengkadaran setiap altematif diambil kira serta setiap sifat diterangkan
oleh terma-terma linguistik yang dijelaskan dalam nombor-nombor kabur trapezoid.
Kaedah nisbah kompromi dalam membuat keputusan diperluaskan dengan
memperkenalkan kedudukan indeks yang berdasarkan konsep altematif terpilih
daripada penyelesaian unggul positif dan penyelesaian unggul negatif. Tambahan
pula, kaedah TOPSIS diperluaskan untuk pengambilan keputusan pelbagai kriteria
dengan keputusan data yang tepat dianalisis di bawah persekitaran kabur. Satu analisis
perbandingan di antara kaedah nisbah kompromi dan kaedah TOPSIS kabur dibuat
berdasarkan pemilihan kenderaan bagi perjalanan jarak jauh untuk menunjukkan sama
ada terdapat persamaan atau perbezaan. Kedua-dua kaedah yang digunakan dalam
kajian ini mempunyai keputusan yang sama di mana hasilnya menunjukkan
kedudukan altematif yang menjadi pilihan adalah sama. Kajian ini turut menjelaskan
bahawa setiap kriteria yang ada mempengaruhi pembuat keputusan untuk membuat
keputusan dalam pemilihan kenderaan untuk perj alanan j arak j auh.